maandag 24 april 2017

Let's Sti(c)k Together part 1

Ik deed mee aan een ‘sew-challenge’. Zij nam het initiatief enkele weken geleden en ik voelde me meteen enthousiast. Hoewel ik altijd heb gevonden dat naaien geen ‘moeten’ mag worden, leek het op dat moment nog tijd genoeg om dat te vermijden en alles goed te plannen. 

Al wie mij kent weet dat ik mijn projectje pas erg last-minute af had, maar geen nood; op tijd is op tijd. Er werden door alle deelnemers drie criteria gekozen: een patroontje dat je nog nooit naaide, een stofje dat al minstens een jaar in de kast ligt en zomer. Ik had direct heel veel ideeën en zelfs de husband werd enthousiast bij het idee dat er eindelijk eens een stofje ging verdwijnen dat al lang in de kast lag. Het oorspronkelijk plan was een Tiny jurk naaien voor de dochter, maar toen ik een stofje aan het zoeken was in mijn gigantische stapel ‘ouder dan een jaar’, vond ik ineens een stof met diertjes die ik ooit bij Den Depot gekocht had met een de bedoeling een hemdje van te maken. Ik paste de plannen in mijn hoofd aan en het werd een Theo – nee, ik naaide nog nooit een Theo.


Eerst dacht ik “het wordt er een met alles er op en eraan”, maar na het eerste hoekje stapte ik daar al van af. De husband vond het niet mooi en ik vond het veel te veel gedoe voor een hoekje J.  Het werd dus een met bijna alles er op en eraan. 

Een uitdaging was het in ieder geval. Het is er eentje geworden waar ik nog niet van weet of het gedragen gaat worden. Twijfel alom en veel dubbele gevoelens. Ik vond het echt een moeilijk patroon en als het niet om de uitdaging ging, was ik halverwege waarschijnlijk gestopt. Ongeveer toen ik zag dat de kraag niet in het midden stond.

Ik zet mijn dubbele gevoelens even op een rij:

Wat ik echt niet zo top vind:
-De kraag staat dus niet in het midden
-De dieren van de kraag staan op hun hoofd (geen van 10 kritische volwassenen aan wie ik het liet zien, zag het. De 4-jarige zoon had het onmiddellijk door).
-Aan letterlijk elk knoopsgat is iets mis, niet opvallend, maar ik weet het wel.
-Bij het lostornen van het eerste knoopsgat, mega gat in de stof geknipt – verdoezeld met een labeltje – dus: 1 knoop te weinig.
-de hoekjes van de staander zijn niet perfect afgewerkt

Wat ik wel heel cool vind:
-De pasvorm. Het hemd past supergoed en de zoon is er zeer mooi mee.
-De kleuren –en stoffencombinatie. Goed gekozen van mezelf J
.
-De eerste keer paspel genaaid en heel goed meegevallen.
-Ik ben verliefd op de rug, met plooi en paspel.
-De afwerking binnenin is het gepruts en gevloek meer dan waard. 














De vraag is dus welk lijstje het meeste doorweegt. Is dit hemd draagbaar. Geven jullie mij advies?

Als jullie willen weten wie er nog deelnam aan deze geweldige uitdaging, klik dan zeker op onderstaande links. Veel leesplezier!

12 opmerkingen:

  1. Dit hemd is absoluut draagbaar. Voor een eerste keer heb je het er prima vanaf gebracht! Ik zou die dieren ook niet gezien hebben en knoopsgaten zitten doorgaans onder knopen 😂 Wees maar terecht fier! I like it!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Marjolein, thx :-). Hoe langer ik er naar kijk, hoe meer overtuigd ik geraak. De zoon zeurt al om het aan te doen, dus dat komt wel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als die je de ondersteboven diertjes al vergeeft zit het helemaal snor! :)

      Verwijderen
  3. Super leuk... heb dit patroon al enkele keren gemaakt... de laatste toevallig dezelfde print maar andere kleur. Ipv knopen gebruik ik color snaps. Je hoeft geen knoopsgat gaten te maken en mijn zoon vind het ook super gemakkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij is dat een supercool hemd! Ik zou er ook dringend eens eentje moeten proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het een succes. Niemand weet hoe hard je er op gevloekt hebt, tenzij je het vertelt. Als je niet weet dat er onder dat labeltje een spijtig slachtoffer van het tornmesje zit, valt dat ECHT niet op. Jij hebt gewoon een cool hemd gemaakt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er zo toch heel geslaagd uit. Een hemd maken is helemaal niet gemakkelijk, ik heb er mij nog niet aan gewaagd, aan zo een uitgebreid hemdjespatroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo'n vrolijk hemdje! En wat een huzarenstukje; ik durfde me er nog nooit aan wagen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo een mooi hemdje, het past ongelooflijk mooi, dus het 'cool'lijstje overwint voor mij; De binnenkant maakt het helemaal af.
    stokstaartjedoethetzo

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel tof hemdje!
    Zeker laten dragen.
    Wij als naaisters zien de foutjes misschien, maar buitenstaanders gaan dat echt niet zien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het eerste hemd dat ik ooit maakte was ook niet symmetrisch aan de kraag, maar die fout maakt je geen twee keer dus een volgende keer zal dat al veel vlotter gaan.
    In ieder geval heel leuk

    BeantwoordenVerwijderen

Long time no see.

Een jaar! Een jaar is het geleden dat ik nog eens blogde. En als we helemaal technisch en pietjeprecies zijn, is het zelfs meer dan een jaar...